Saturday, December 26, 2009

Guru PASTI mendidik bakal pejuang Islam ; Penyelaras PASTI Kemaman

Ahli jawatankuasa Jabatan PASTI Kawasan Kemaman hadir memberi sokongan kepada guru yang akan memulai sessi pra sekolah pada 3hb .Januari 2010.
Nyanyian lagu 'PASTI' menjadi slot wajib setiap kali perjumpaan guru diadakan.
Barisan guru PASTI di seluruh Kemaman yang menyertai perjumpaan bulanan di PASTI Adam semalam.
Mendengar taklimat ringkas dari wakil MGP Kemaman.
Sebahagian guru sedang tekun mendengar penerangan sempena pembukaan pra sekolah 2010.
Nampak tekun dan khusuk...
Masih ada guru yang tidak pernah hadir ke perjumpaan bulanan ini...pihak pengurusan PASTI Qaryah mesti mengambil langkah untuk mengatasinya.
Perjumpaan bulanan akan memberi motivasi kepada para guru disamping dapat bertemu muka sesama guru dari seluruh Kemaman.

KEMAMAM : Tugas mendidik anak - anak seawal usia empat, lima dan enam tahun di PASTI dengan menyemai roh Islam akan melahirkan bakal pejuang Islam di masa hadapan.

'Anak- anak inilah yang bakal menggalas tanggungjawap kita semua di masa hadapan bilamana kita semua sudah berada di hujung usia', jelas Penyelaras Jabatan PASTI Kemaman.

Majlis perjumpaan bulanan para guru anjuran Majlis Guru PASTI (MGP) di PASTI Adam, Mak Chili turut dihadiri ahli jawatankuasa Jabatan PASTI Kemaman.

Para guru diminta memahami konsep hijratul Nabi saw bukan hanya mendengar cerita - ceritanya sahaja saban tahun.

Bagaimana perancangan dan usaha Nabi saw untuk berhijrah sedangkan Nabi saw boleh berdoa terus kepada Allah swt dihantar terus ke Madinah tanpa perlu melalui pelbagai rintangan dan ancaman.

Usaha dan perancangan inilah yang cuba dipaparkan untuk digunapakai oleh umat Islam untuk memartabatkan ummah bukan hanya mengamalkan doa awal tahun dan akhir tahun setiap kali tahun hijrah menjelma.

Perancangan secara bersistematik perlu dilakukan dengan sasaran tertentu seperti menaiktarafkan prasarana kelas dan bangunan PASTI demi menarik hari lebih ramai ibubapa/penjaga menghantar anak mereka ke PASTI.

'Saya dapati kerja penyelenggaraan kelas dan bangunan PASTI kurang diberi keutamaan. Ada kelas yang bocor atap dan lantai rosak. Ini memberi gambaran negetif kepada ibubapa/penjaga terutamanya mereka yang bukan ahli/penyokong PAS', jelas Ustaz lagi.

Jabatan PASTI Kemaman mensasarkan bilangan pelajar sekurangnya menyamai dengan 2009 disebabkan akan bersaing dengan Permata Negara yang bakal beroperasi melalui peruntukan kewangan yang banyak dari kerajaan.

'Kita juga akan memastikan beberapa buah PASTI yang telah lama beroperasi berusaha memasuki pertandingan 3K peringkat Negeri dan Pusat.

Jabatan PASTI Kemaman juga mengucapkan tahniah kepada pihak pengurusan dan guru - guru PASTI Bistari Al Hikmah, Bukit Kuang kerana mengharumkan nama Kemaman dan negeri Terengganu baru - baru ini.

PASTI Bistari Al Hikmah telah menjadi Johan dalam pertandingan 3K peringkat Kebangsaan 2009 setelah muncul sebagai Johan peringkat PASTI Negeri sebelumnya.

"PASTI 25 Tahun Memimpin Perubahan".

0 comments:

Post a Comment

 

Pusat Asuhan Tunas Islam Kemaman Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template